Konszonáns (kellemesen csengő) hangközök:
- tiszta prím (t1)
- oktáva (t8)
- kis- és nagyterc (k3, n3)
- tiszta kvart (t4)
- tiszta kvint (t5)
- kis- és nagy szext (k6, n6)
Disszonáns hangközök:
- kis- és nagyszekund (k2, n2)
- kis- és nagyszeptim (k7, n7)
- valamint az összes bővített és szűkített hangköz
Dúr és moll hármashangzat
A példában a C-dúr és c-moll akkordokon személtetve ismerjük meg, miképp képezzük e két leggyakoribb hármashangzatot. A dúr skálák dó-mi-szó elven működnek, tehát az alaphanghoz (dó) a mi és szó hangokat kell társítani. Úgyis mondhatjuk, hogy az alaphangra először egy nagytercet, majd egy kistercet számolunk. C hangról indulva így megkapjuk a C-E-G hangpárt. G alaphang esetében G-H-D hangokat kapnánk. Az alap dúr akkor jele: C.
A moll skálák a lá-dó-mi elvet követik, így ha a C jelöli a lá hangot akkor ahhoz fölfelé a dó és mi hangokat kapcsoljuk. A hangközök itt megfordulnak, először egy kisterc, majd egy nagyterc következik, így kapjuk meg a C-Esz-G hangokat. G alaphang esetében a moll-akkordunkat a G-B-D hangok alkotják. Az alap moll akkor jele: Cm.
Dúr és moll fordítások
Szintén gyakori akkord, mely az alapvető dúr-moll szekvenciákra épít, a hangok sorrendjét megváltoztatva hozhatunk létre akkordfordításokat, melyek egészen más hangzást hozhatnak létre az "eredetihez" képest. Az első ilyen fordítást szext-fordításnak hívják. Dúr skála esetén mi-szó-dó elvet követve jön létre. Úgy is felfogható, hogy a fenti példában látott C-E-G hangokból álló C-dúr akkord alaphangját, a C hangot egy oktávval felemeljük, s így megkapjuk az E-G-C hangokat. Hangközökkel meghatározva: az alapakkord második hangjára egy kistercet, majd arra egy tiszta kvartot teszünk.
Moll akkordból képzett szext-fordításnál a dó-mi-lá elvet követjük. A példa szerinti C-Esz-G esetén szintén az alaphangot emeljük fel egy oktávval, így kapjuk az Esz-G-C hangokat. Hangközök segítségével az alapakkord második hangjára először egy nagytercet, majd egy tiszta kvartot számolunk.
A másik fordítási mód segítségével a kvartszext-fordítás jön létre. Dúr esetében a szó-dó-mi elvet követjük. Az akkord domináns hangját egy oktávval lentebb visszük, így a C-E-G hangokból a G-C-E hangokat alkotjuk. Hangközökkel definiálva a domináns hangra először egy tiszta kvartot, ezután pedig egy nagytercet számolunk.
Moll hármashangzatnál a mi-lá-dó elvet követjük, a C-Esz-G hangokból a domináns hang egy oktávnyi csökkentése után születik meg a G-C-Esz. hanghármas. A domináns hangra tehát először egy tiszta kvart, majd pedig egy kisterc kerül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése