Ez a bonyolultnak tűnő ábra számos információt hordoz magában, csupán az értelmezési szabályokkal kell tisztában lennünk.A kromatikus skála
Az első szembetűnő jellemvonás a tizenkettes felosztás - így akár egy óra számlapjainak is felfoghatjuk a kvintkört, sőt az irányokat is ennek megfelelően definiáljuk. A tizenkettes szám nem véletlen, hiszen a kromatikus skála tizenkét félhangnyi távolságra lévő hangból épül fel. A tizenharmadik hangnál már új oktáv kezdődik.
A következő lényeges információ azonnal leolvasható: ezek az előjelek. A kör külső részén az óramutató járásával megegyező irányban haladnak a keresztes előjelű, a belső részén pedig az óramutató járásával ellentétes irányban a bé-s skálák. Elsőre talán meglepő lehet, hiszen az előjelekből maximálisan hét lehetséges, itt mégis 12 állapot látható. Ennek is megvan a magyarázata.
A példában vegyük alapul a keresztes előjelű skálát! Mint látható, ezek "egy óránál" indulnak és az óramutató járásával azonos irányban haladnak: G-D-A-E-H-Fisz-Cisz. Vegyük észre, hogy a hangok G-től lefelé indulva kvart távolságra vannak egymástól. Tehát a hetedik lépés után nem állunk meg, hanem folytatjuk tovább úgy, mintha továbbra is 7 kereszt előjegyzésünk volna. Így a soron következő hangok: Gisz, Disz, Aisz, Eisz, C és ismét a G, amely már egy újabb kör kezdetét jelöli. Az újraindulás megjelenése a fent említett kromatikus skálánl éppígy megfigyelhető volt. A bé-s skálánál a szabály hasonló, azonban tíz óránál indulunk és az óramutató járásával ellentétes irényba, így a hangokat fölfelé számítjuk.
Az előbb felsorolt kvart távolságra lévő hangok egyúttal a megfelelő keresztes és bé-s előjegyzésű skálák alaphangjaira is utalnak. Így tehát pl.: 2 keresztes előjegyzésnél D-dúr, míg 5 keresztnél H-dúr lehet a kérdéses hangnem. Ugyanez érvényes a 3 bé esetében Esz-dúrról, 5 bé-nél pedig Desz-dúrról beszélünk.
Feltűnhet, hogy nem említettünk moll-skálákat. Ennek oka egyszerű, hiszen kizárólag az előjelek ismertek, a hangnem mindig két tényezős. Amíg nem ismerük az adott dal záróhangját, addig az lehet dúr is, moll is.
Körön belül, körön kívül
Fontos! Bé-s előjegyzésnél előfordulhat, hogy kereséskor dupla előjeles hangot (Bébé, Eszesz, Aszasz) kapunk eredményül, ilyenkor mindig a kör másik oldalán lévő hang érvényes! Pl.: B-dúr esetén Aszasz-t kapnánk, ám ez helytelen, kívül kell lépni, ahol G helyezkedik el, s a g-moll valóban párja a B-dúrnak. Megjegyezendő továbbá az, hogy az Aszasz hang az A hang két félhangnyi leszállításából van, fizikailag az valóban egy G-nek megfelelő hang, de mégsem mondhatjuk, hogy Aszasz-moll. Jól látszik tehát, hogy a szemben lévő hangok, noha elnevezásük előjeltől függően más-és-más, ténylegesen ugyanazt a hangot jelentik a zongora billentyűzetén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése