2008. július 3.

Reason 4.0 - NN-XT

NN-XT
(Katt a képre a nagyobbért)

Igen, ő az. Az NN-XT nevű sampler. Ez így első látásra kicsit butának tűnhet de nem az, majd a későbbiekben meglátjuk, hogy azért tud valamit. De először nézzük mik is vannak rajta amit ismernünk kell.

  • Pitch: Hajlítókerék. A hangot meg tudjuk vele hajlítani, azaz egy C hangot le lehet hajlítani A-ra. (általános iskolában tanultunk a hajlításról, nos ez pont ugyanazt csinálja),
  • Mod Wheel: Modulációs kerék. A későbbiekben ismertetésre kerülő beállításokat el tudjuk küldeni a Mod-ra és így ezt a kereket forgatva modulálhatjuk a szintinket, pl: LFO-val.
  • External Control: Ugyanolyan, mint a Mod Wheel.
  • A megnyitás és mentés gombokat mindenki ismeri így ezt nem magyaráznám el újra és újra.
  • Freq: Frekvencia. A hangszer globális frekvenciáját lehet szabályozni.
  • Res: Rezonancia. A hangszer globális rezonanciája.
  • Attack: Felfutás. Az az időtartam amely alatt a hangszer hangjának el kell érnie a maximális amplitudót.
  • Decay: Lecsengés. Az az időtartam amely alatt a görbe lecseng a Sustain (lásd később) által meghatározott szinte.
  • Release: Lecsengés. Az az időtartam amely alatt a görbe lecseng alapállapotba.
  • Volume: Hangerő.

Most pedig mutatok egy trükköt. A sampler alján az NN-XT felírat előtt van egy nyíl, kattintsunk rá, és ekkor megnyílt a lehetőségek tárháza. Nyissunk meg benne egy hangszert. Én a Polyfusion II-t választottam a Synth Poly mappájából. Válasszunk ki egy elemet a sample-ből.


NN-XT kinyitva
(Katt a képre a nagyobbért)

Láthatjuk, hogy egy elemnek millió tulajdonsága van, nézzük őket szépen sorban. Bal oldalt kezdjük a Group címke alatt.
  • Key Poly: Polifónia. Hány hang szólalhat meg egyszerre.
  • Group Mono: Monofonikus hangzás. Egy hangszólal meg egyszerre.
  • LFO 1 Rate: Az LFO 1 oszcillásának nagysága, fekvenciája.
  • Portamento: Portamentó hangzás nagysága.
  • Legato/Retrig: Megszakítás nélkül/megszakítással a hangok megszólaltatása.

Modulation: Moduláció.

  • F. Freq: A Filter frekvenciája.
  • F. Res: A Filter rezonanciája.
  • Mod Dec: Mod Envelope Decay Mod Amount. A modulációs burkológörbe lecsengésének erőssége (hangereje).
  • LFO 1 Amt: Az LFO 1 modulálásának nagysága.
  • Level: A sample-k hangereje.
  • LFO 1 Rate: Az LFO 1 oszcillásának nagysága, fekvenciája.
Velocity: Hangjegy (note) hangereje.

  • F. Freg: Filter frekvenciájának a note hangerejének függvényében való változtatása.
  • Mod Dec: A Mod Env lecsengésének a note hangerejének függvényében való változtatása.
  • Level: A sample-k hangerejének a note hangerejének függvényében való változtatása.
  • Amp Env Attack: Amp Envelope Attack, a felfutás a note hangerejének függvényében való változtatása.
  • S. Start: Sample Start, a sample kezdésének a note hangerejének függvényében való változtatása.
LFO: Low Frequency Oscillator (Alacsony Frekvenciás Oszcillátor).

  • Rate: Az oszcillálás nagysága, frekvenciája.
  • Delay: oszcillálás késése.
  • Group Rate: Oszcillálás nagysága az összes sample-re.
  • Temp Sync: A tempó függvényében változik az oszcillálás frekvenciája.
  • Free Run: Szabadon változik az oszcillálás frekvenciája.
  • Waveform: Hullámforma, amellyel az LFO modulál.
  • Pitch: A sample pitch-ét (hajlítását) modulálja.
  • Filter: A sample frekvenciáját modulálja.
  • Level: A sample hangerejét modulálja.
LFO 2

Ugyanolyan, mint az LFO 1.

Mod Envelope: Modulációs burkológörbe.

  • Attack: Felfutás.
  • Decay: Lecsengés a Sustain szintjére.
  • Sustain: Kitartás.
  • Release: lecsengés alapállapotba.
  • Delay: késés, késleltetés.
  • Pitch: Mod Envelope küldése a hajlítókeréknek.
  • Filter: Mod Envelope küldése a Filter frekvenciájának.
Pitch: Hajlítás.

  • Pitch Bend Rage: Mekkora legyen a hajlítás. Ha 12 akkor maximális állásban egy oktávot (12 hangot) hajlít.
  • Octave: Oktáv választó, a sample-t oktáv(ok)val lehet megemelni, vagy leszállítani.
  • Semi: Félhang. a sample-t félhang(ok)gal lehet megemelni, vagy leszállítani.
  • Fine: Sample vége.
  • K. Track: Keyboard Track, azaz a sample változzon a lenyomott billentyűnek megfelelően, vagy bármely billentyűt nyomjuk le ugyanúgy szól.

Filter: Szűrő

  • Freq: Frekvencia.
  • Res: Rezonancia.
  • K. Track: Keyboard Track.
  • Notch: Nincs változás, hiába forgatjuk a freq potit.
  • HP: High Pass, felüláteresztő szűrő.
  • BP: Bend Pass, alul-felül áteresztő szűrő, attól függ melyik, hogy milyen helyzetben áll a freq poti.
  • LP: Low Pass, aluláteresztő szűrő.

Amp Envelope:

  • Attack: Sample amplitudójának (hangerejének) a maximálisra futási ideje.
  • Decay: Az az idő amely alatt a görbe lecseng a Sustain szintjére.
  • Sustain: kitartás, azaz amíg lenyomva tartjuk a billentyűt, addig ezen a szinten szól a hang hangereje.
  • Release: Lecsengés az alapállapotba.
  • Level: Hangerő:
  • Pan: A sample panorámája a jobb, ill bal csatorna felé.
  • Spread: A sample alsó és felső határa között váloztatja a panorámát.

A sample tulajdonságai:

Root: A sample alaphangja.
Start: Sample kezdete.
End: Sample vége.
Loop Start: A loop kezdete.
Loop End: A loop vége.
Playmode: Lejátszás módja: FW - Foward (előre), FW Loop (Előre loopolva), FW - BW (Foward - Backward, Előre-Vissza), BW (Vissza).
Lo Key: A legalsó hang ahogy még szól a sample.
Hi Key: A legfelső hang, ahol még szól a sample.
Lo Vel: A velocity alsó értéke.
Hi Vel: A velocity felső értéke.
Fade In, Fade Out: Az átfedés kezdetének, végének értéke.
Out: Melyik kimeneten szólaljon meg a sample.

Ezek azok a dolgok amikor fontosak az NN-XT használatakor. A következőekben, már nem lesz ennyire a részletes, mivel minden hangszernél ezek a részek ugyanazok.
Legközelebb az NN-XT testvérével, az NN 19-el ismerkedünk meg.




4 megjegyzés:

Endoril írta...

Egész pofás ez az NN-XT. Külön is be lehet szerezni, vagy csak Reasonnel?

Norbie írta...

Tudomásom szerint még nem csináltak belőle VSTi-t.

Endoril írta...

Kár. A Reason 4 támogatja már a VSTi technológiát? Én anno azért nem nyúltam hozzá :D

Norbie írta...

Még nem és szerintem nem is fogja. Viszont ami nekem nagyon tetszik az 4-ben az a Thor nevű cucc, majdnem olyan mint a VSTi.

Mondjuk nem igazán szeretek én vsti-ket használni. Amilyen hangot akarok magamnak, azt rezsóban is ki tudom keverni:D