NN-XT
(Katt a képre a nagyobbért)
(Katt a képre a nagyobbért)
Igen, ő az. Az NN-XT nevű sampler. Ez így első látásra kicsit butának tűnhet de nem az, majd a későbbiekben meglátjuk, hogy azért tud valamit. De először nézzük mik is vannak rajta amit ismernünk kell.
Most pedig mutatok egy trükköt. A sampler alján az NN-XT felírat előtt van egy nyíl, kattintsunk rá, és ekkor megnyílt a lehetőségek tárháza. Nyissunk meg benne egy hangszert. Én a Polyfusion II-t választottam a Synth Poly mappájából. Válasszunk ki egy elemet a sample-ből.
NN-XT kinyitva
(Katt a képre a nagyobbért)
Láthatjuk, hogy egy elemnek millió tulajdonsága van, nézzük őket szépen sorban. Bal oldalt kezdjük a Group címke alatt.
Modulation: Moduláció.
Ugyanolyan, mint az LFO 1.
Mod Envelope: Modulációs burkológörbe.
Filter: Szűrő
Amp Envelope:
A sample tulajdonságai:
Root: A sample alaphangja.
Start: Sample kezdete.
End: Sample vége.
Loop Start: A loop kezdete.
Loop End: A loop vége.
Playmode: Lejátszás módja: FW - Foward (előre), FW Loop (Előre loopolva), FW - BW (Foward - Backward, Előre-Vissza), BW (Vissza).
Lo Key: A legalsó hang ahogy még szól a sample.
Hi Key: A legfelső hang, ahol még szól a sample.
Lo Vel: A velocity alsó értéke.
Hi Vel: A velocity felső értéke.
Fade In, Fade Out: Az átfedés kezdetének, végének értéke.
Out: Melyik kimeneten szólaljon meg a sample.
Ezek azok a dolgok amikor fontosak az NN-XT használatakor. A következőekben, már nem lesz ennyire a részletes, mivel minden hangszernél ezek a részek ugyanazok.
Legközelebb az NN-XT testvérével, az NN 19-el ismerkedünk meg.
- Pitch: Hajlítókerék. A hangot meg tudjuk vele hajlítani, azaz egy C hangot le lehet hajlítani A-ra. (általános iskolában tanultunk a hajlításról, nos ez pont ugyanazt csinálja),
- Mod Wheel: Modulációs kerék. A későbbiekben ismertetésre kerülő beállításokat el tudjuk küldeni a Mod-ra és így ezt a kereket forgatva modulálhatjuk a szintinket, pl: LFO-val.
- External Control: Ugyanolyan, mint a Mod Wheel.
- A megnyitás és mentés gombokat mindenki ismeri így ezt nem magyaráznám el újra és újra.
- Freq: Frekvencia. A hangszer globális frekvenciáját lehet szabályozni.
- Res: Rezonancia. A hangszer globális rezonanciája.
- Attack: Felfutás. Az az időtartam amely alatt a hangszer hangjának el kell érnie a maximális amplitudót.
- Decay: Lecsengés. Az az időtartam amely alatt a görbe lecseng a Sustain (lásd később) által meghatározott szinte.
- Release: Lecsengés. Az az időtartam amely alatt a görbe lecseng alapállapotba.
- Volume: Hangerő.
Most pedig mutatok egy trükköt. A sampler alján az NN-XT felírat előtt van egy nyíl, kattintsunk rá, és ekkor megnyílt a lehetőségek tárháza. Nyissunk meg benne egy hangszert. Én a Polyfusion II-t választottam a Synth Poly mappájából. Válasszunk ki egy elemet a sample-ből.
NN-XT kinyitva
(Katt a képre a nagyobbért)
Láthatjuk, hogy egy elemnek millió tulajdonsága van, nézzük őket szépen sorban. Bal oldalt kezdjük a Group címke alatt.
- Key Poly: Polifónia. Hány hang szólalhat meg egyszerre.
- Group Mono: Monofonikus hangzás. Egy hangszólal meg egyszerre.
- LFO 1 Rate: Az LFO 1 oszcillásának nagysága, fekvenciája.
- Portamento: Portamentó hangzás nagysága.
- Legato/Retrig: Megszakítás nélkül/megszakítással a hangok megszólaltatása.
Modulation: Moduláció.
- F. Freq: A Filter frekvenciája.
- F. Res: A Filter rezonanciája.
- Mod Dec: Mod Envelope Decay Mod Amount. A modulációs burkológörbe lecsengésének erőssége (hangereje).
- LFO 1 Amt: Az LFO 1 modulálásának nagysága.
- Level: A sample-k hangereje.
- LFO 1 Rate: Az LFO 1 oszcillásának nagysága, fekvenciája.
- F. Freg: Filter frekvenciájának a note hangerejének függvényében való változtatása.
- Mod Dec: A Mod Env lecsengésének a note hangerejének függvényében való változtatása.
- Level: A sample-k hangerejének a note hangerejének függvényében való változtatása.
- Amp Env Attack: Amp Envelope Attack, a felfutás a note hangerejének függvényében való változtatása.
- S. Start: Sample Start, a sample kezdésének a note hangerejének függvényében való változtatása.
- Rate: Az oszcillálás nagysága, frekvenciája.
- Delay: oszcillálás késése.
- Group Rate: Oszcillálás nagysága az összes sample-re.
- Temp Sync: A tempó függvényében változik az oszcillálás frekvenciája.
- Free Run: Szabadon változik az oszcillálás frekvenciája.
- Waveform: Hullámforma, amellyel az LFO modulál.
- Pitch: A sample pitch-ét (hajlítását) modulálja.
- Filter: A sample frekvenciáját modulálja.
- Level: A sample hangerejét modulálja.
Ugyanolyan, mint az LFO 1.
Mod Envelope: Modulációs burkológörbe.
- Attack: Felfutás.
- Decay: Lecsengés a Sustain szintjére.
- Sustain: Kitartás.
- Release: lecsengés alapállapotba.
- Delay: késés, késleltetés.
- Pitch: Mod Envelope küldése a hajlítókeréknek.
- Filter: Mod Envelope küldése a Filter frekvenciájának.
- Pitch Bend Rage: Mekkora legyen a hajlítás. Ha 12 akkor maximális állásban egy oktávot (12 hangot) hajlít.
- Octave: Oktáv választó, a sample-t oktáv(ok)val lehet megemelni, vagy leszállítani.
- Semi: Félhang. a sample-t félhang(ok)gal lehet megemelni, vagy leszállítani.
- Fine: Sample vége.
- K. Track: Keyboard Track, azaz a sample változzon a lenyomott billentyűnek megfelelően, vagy bármely billentyűt nyomjuk le ugyanúgy szól.
Filter: Szűrő
- Freq: Frekvencia.
- Res: Rezonancia.
- K. Track: Keyboard Track.
- Notch: Nincs változás, hiába forgatjuk a freq potit.
- HP: High Pass, felüláteresztő szűrő.
- BP: Bend Pass, alul-felül áteresztő szűrő, attól függ melyik, hogy milyen helyzetben áll a freq poti.
- LP: Low Pass, aluláteresztő szűrő.
Amp Envelope:
- Attack: Sample amplitudójának (hangerejének) a maximálisra futási ideje.
- Decay: Az az idő amely alatt a görbe lecseng a Sustain szintjére.
- Sustain: kitartás, azaz amíg lenyomva tartjuk a billentyűt, addig ezen a szinten szól a hang hangereje.
- Release: Lecsengés az alapállapotba.
- Level: Hangerő:
- Pan: A sample panorámája a jobb, ill bal csatorna felé.
- Spread: A sample alsó és felső határa között váloztatja a panorámát.
A sample tulajdonságai:
Root: A sample alaphangja.
Start: Sample kezdete.
End: Sample vége.
Loop Start: A loop kezdete.
Loop End: A loop vége.
Playmode: Lejátszás módja: FW - Foward (előre), FW Loop (Előre loopolva), FW - BW (Foward - Backward, Előre-Vissza), BW (Vissza).
Lo Key: A legalsó hang ahogy még szól a sample.
Hi Key: A legfelső hang, ahol még szól a sample.
Lo Vel: A velocity alsó értéke.
Hi Vel: A velocity felső értéke.
Fade In, Fade Out: Az átfedés kezdetének, végének értéke.
Out: Melyik kimeneten szólaljon meg a sample.
Ezek azok a dolgok amikor fontosak az NN-XT használatakor. A következőekben, már nem lesz ennyire a részletes, mivel minden hangszernél ezek a részek ugyanazok.
Legközelebb az NN-XT testvérével, az NN 19-el ismerkedünk meg.
4 megjegyzés:
Egész pofás ez az NN-XT. Külön is be lehet szerezni, vagy csak Reasonnel?
Tudomásom szerint még nem csináltak belőle VSTi-t.
Kár. A Reason 4 támogatja már a VSTi technológiát? Én anno azért nem nyúltam hozzá :D
Még nem és szerintem nem is fogja. Viszont ami nekem nagyon tetszik az 4-ben az a Thor nevű cucc, majdnem olyan mint a VSTi.
Mondjuk nem igazán szeretek én vsti-ket használni. Amilyen hangot akarok magamnak, azt rezsóban is ki tudom keverni:D
Megjegyzés küldése